Optie biotechnologische en chemische technieken
Visie op de studierichting
De studierichting Biotechnologische en chemische technieken is een studierichting in de dubbele finaliteit, gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar biologie, chemie en/of biochemische technieken centraal staan evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt.
Leerlingen leren daarom leerinhouden uit biologie, chemie, wiskunde en informatica functioneel integreren in competenties die belangrijk zijn voor een toegepaste wetenschappelijke functie.
Leerlingen oefenen daarbij verschillende taken in om labovaardigheden eigen te worden en processen in kaart te brengen, op te volgen en uit te voeren.
Biotechnologische en chemische technieken wordt als domeingebonden studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit.
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting Biotechnologische en chemische technieken:
- is geïnteresseerd in biochemische processen en mogelijke biotechnologische en maatschappelijke toepassingen hiervan;
- neemt graag een onderzoekende houding aan en gaat het liefst proefondervindelijk aan de slag;
- kan probleemoplossend denken, steunend op zowel wiskundige modellen als computersimulaties;
- werkt graag in een labo-omgeving;
- gaat kritisch om met informatie en data;
- werkt graag precies en nauwkeurig;
- is geboeid door de actualiteit.
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de (levende) materie zoals milieu, voeding en gezondheid en ecologie;
Lespakket
5de | 6de | |
---|---|---|
BASISVORMING | ||
Levensbeschouwelijk vak | 2u | 2u |
Lichamelijke Opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 3u | 3u |
Frans | 2u | 2u |
Engels | 2u | 2u |
Wiskunde | 3u | 3u |
Fysica | 1u | 1u |
Burgerschap/Geschiedenis | 1u | 2u |
Aardrijkskunde | 0u | 1u |
Artistieke Expressie | 1u | 0u |
Economie en Financiële Geletterdheid | 1u | 0u |
SPECIFIEK GEDEELTE | ||
Chemie | 2u | 2u |
Biologie | 2u | 2u |
Labo | 1u | 1u |
STEM Engineering | 7u | 7u |
Biotechnieken | 7u | 7u |
SPECIFIEK TER STERRE | ||
Onderzoekswetenschappen | 2u | 2u |
Leren Leren | 1u | 1u |
Begeleide Studie | 1u | 1u |
Totaal | 34u | 34u |
DOMEIN STEM
Dubbele finaliteit omhelst een combinatie van algemene vorming, technische vakken en praktijkvakken. Deze finaliteit geeft zowel een voorbereiding op de arbeidsmarkt alsook op het hoger onderwijs.
Deze richting wordt enkel aangeboden op onze vestiging in Moorslede.
Wat na het secundair onderwijs?
De meest logische professionele bacheloropleidingen situeren zich in de studiegebieden:
Natuurwetenschappen
o Biotechniek
o Gezondheidszorg
o Industriële wetenschappen
o Technologie (Chemie)
Sociale wetenschap
o Onderwijs
o Gezondheidszorg
o Industriële wetenschappen
o Technologie (Chemie)
De leerlingen hebben na de derde graad één of meerdere beroepskwalificaties behaald. Op basis van deze beroepskwalificatie(s) is een intrede op de arbeidsmarkt mogelijk. De leerlingen kunnen ook kiezen voor een beroepsgerichte Se-n-Se-opleiding waarbij ze één of meerdere extra beroepskwalificaties kunnen behalen die hen extra kansen bieden op de arbeidsmarkt. Ze kunnen ook kiezen voor een graduaatsopleiding.